Prinášame zhrnutie, o čo ide, čo sa vlastne stalo a čo znamená emisný škandál, ako aj vysvetlenie, čo hrozí, ak sa kauza nevyrieši.
O čo teraz ide v kauze emisií? Firma Interblue Group (prípadne jej možný nástupca) majú až do roku 2012 právo kúpiť od Slovenska emisie za veľmi nevýhodných podmienok pre Slovensko. Už predajom emisií v roku 2008 prišlo Slovensko zrejme o zhruba 75 miliónov eur, ktoré mohli slúžiť v prospech daňových poplatníkov. Najdôležitejšou otázkou ostáva, či existujú spôsoby, ako zmluvu zrušiť a oslobodiť Slovensko od tohto nevýhodného obchodu.
Firma Interblue Group sa zaviazala doplatiť za emisie dodatočných 15 miliónov eur, ak jej Slovensko odovzdá výročné správy a správy o použití prostriedkov z predaja emisií v súlade so zmluvou. Mala tak urobiť do roka po prevode emisií.
Čo sa vlastne stalo?
Vlastníci zrušili firmu Interblue Group (LLC – s.r.o.) v štáte Washington a založili firmu Interblue Group Europe vo Švajčiarsku (akciová spoločnosť). Nie je známe, či je švajčiarska firma naozaj legálnym právnym nástupcom washingtonskej firmy a či vôbec Interblue Group viedla záväzok 15 miliónov eur voči Slovensku a napokon ani to, či tento záväzok prešiel / bol prevedený na švajčiarsku firmu.
Čo tento stav znamená?
Ak je švajčiarska firma legálnym univerzálnym právnym nástupcom (musí to byť verejne známy fakt a musel sa udiať v súlade so zákonmi štátu Washington a Slovenska), treba zistiť, či eviduje záväzok voči Slovensku. Ak švajčiarska Interblue nie je legálnym nástupcom, treba preskúmať, či firma Interblue Group zanikla v súlade s právom štátu Washington a okamžite podniknúť príslušné kroky (napr. zváženie podania trestného oznámenia pre podozrenie z trestného činu poškodzovania veriteľa, využiť zákonné možnosti štátu Washington na vymoženie pohľadávky – lehota 3 roky po zániku firmy).
Čo hrozí, ak sa kauza nevyrieši?
Slovensko môže prísť o obrovské finančné prostriedky za predaj ďalších emisií až do roku 2012, ku ktorému sa zaviazalo a môže stratiť aj 15 miliónov eur, ktoré mala firma doplatiť.
Firma môže naťahovať čas, aby majetok / zisk za predaj emisií z firmy odišiel na tretie osoby a bol prerozdelený medzi skutočných vlastníkov firmy. Firma Interblue Group mohla byť len sprostredkovateľom, za ktorým sa skrývali skutoční vlastníci. Mohla byť zaregistrovaná v prostredí, ktoré umožňuje legálne skryť skutočných vlastníkov, poskytuje výhodné daňové podmienky, má málo požiadaviek na existenciu firiem, umožňuje im jednoduchý a rýchly vznik aj zánik a nevyžaduje veľkú transparentnosť údajov o jej finančnom stave.
Robí minister životného prostredia niečo preto, aby získal 15 miliónov eur za emisie?
Verejnosť nemá konkrétne informácie o tom, či minister podniká kroky, ktoré má zo zákona k dispozícii. Medializuje iba zámer rokovať s predstaviteľkou firmy, pričom toto stretnutie nie je nevyhnutné a minister nemá dôkaz, že firma je legálnym nástupcom pôvodného zmluvného partnera. Minister životného prostredia by mal verejne vyhlásiť, či jeho ministerstvo súhlasilo z prechodom / prenesením záväzku z firmy Interblue Group na švajčiarsku firmu Interblue Group Europe.
Ako sa možno dozvedieť, že švajčiarska Interblue je naozaj nástupcom washingtonskej Interblue?Tento fakt by mal byť verejne známy a prístupný z verejných zdrojov, aké sú obvyklé v štáte Washington. Slušní podnikatelia takéto skutočnosti vopred a dobrovoľne oznamujú svojim obchodným partnerom.
Čo by mal minister robiť? Aké existujú nástroje?
Kto je to Jana Lütken?
Jana Lütken bola manažérkou a spoluvlastníčkou firmy Interblue Group vo Washingtone. Mohla však len legálne kryť skutočných vlastníkov. Jana Lütken zodpovedá ako riaditeľka za „trustové“ služby OnyxGroup, teda za služby poručníka, ktorý zakladá a manažuje pre klientov firmy vo Švajčiarsku, ale aj off-shore lokalitách.
Propagácia
Dajte vedieť o skupine "Interbluetken Group a.s." na Facebooku svojim priateľom, známym alebo návštevníkom vašich webových stránok prostredníctvom našich propagačných bannerov. Na tejto stránke sú vám k dispozícii propagačné bannery, ktoré môžete umiestniť na váš blog či web. Stačí, ak si vyberiete banner a html kód umiestnený pod ním, skopírujete na vašu stránku.
Veľkosť banneru je 100 x 100 pixelov
Veľkosť banneru je 250 x 37 pixelov
Veľkosť banneru je 430 x 64 pixelov